Írta: Háriné Gregorics Judit
Tartalomjegyzék
Előzmények
Indus-völgyi civilizáció = „Harappái kultúra”
Korrajz
Történelmi háttér
Gazdasági háttér
Vallási háttér
Védikus bráhminok
Parivrádzsakák
Dzsainák
Ádzsívikák
Lókájaták
Amarávikkhépikák
Buddha élete
Források Buddha életéről
Életrajzi adatok
Élettörténete
Buddha tanítványai
Buddha kortársai
A Szangha megalapítása
Nézetek arról, mikor is élt Buddha
Buddha fontosabb beszédei
„Nulladik” beszéd
A Tan kerekét forgásba hozó tanítóbeszéd (Dhammacsakkappavattana szutta)
Az éberség megalapozásáról szóló tanítóbeszéd (Szatipatthána szutta)
A nem-én ismertetőjegyeiről szóló tanítóbeszéd (Anattalakkhana szutta)
A Tűzbeszéd (Ádittaparijája szutta)
Az igazságok vizsgálata (Szaccsavibhanga szutta)
A helyes szemlélet (Szammáditthi szutta)
A függő keletkezés elemzéséről szóló tanítóbeszéd (Paticcsa Szamutpáda Vibhanga szutta)
A végső ellobbanásról szóló tanítóbeszéd (Maháparinibbána szutta)
Felhasznált irodalom
Előzmények
Indus-völgyi civilizáció = „Harappái kultúra”:
- Kr.e. 2500 – 1200 (bronzkor).
- Kevés információ maradt ránk. Harappá, Mohendzsodáró.
- Megfejtetlen írás. Pecsételők.
- Öntözéses földművelés, tengeri kereskedelem, halászat.
- Jól szervezett, központosított társadalmi berendezkedés, fejlett városépítészet, magasszintű kultúra.
- Hanyatlása valószínűleg környezeti változások hatására (az Indus folyó folyásiránya megváltozott).
- A hódító árják valószínűleg egy haláltusájában vergődő kultúrát találtak itt.[1]
- „Fegyverek nem voltak, a civilizáció fénykorában semmi jele erőszakos pusztításnak.”[2]
Korrajz
Történelmi háttér
- Nagy Dareiosz Perzsa Birodalma az Industól a Földközi-tengerig terjedt, és próbálta uralma alá hajtani a görögöket.
- Görögország a klasszikus kor csúcsát élte.
- Itáliában virágzott az etruszk civilizáció.
- Kínában viszályokkal teli időszak zajlott, de kulturális virágkorát élte.[3]
- Indiában nagy társadalmi felfordulások zajlottak, mivel az egymással versengő királyok egyre nagyobb birodalmak létrehozására törekedtek. Mire a Buddha megszületett, már csak tizenhat városállam (dzsanapada) állt fenn India középső és északkeleti részein.[4]
Gazdasági háttér
Vaskor: a vas használata lehetővé tette, hogy nagy kiterjedésű őserdőket irtsanak ki, s így
- megművelhető földterülethez jussanak. I. e. 600-ra már a Gangesz egész medencéjét művelés alá vonták. Az új termelőeszközök, különösen a
- vaseke használata a termelékenység növekedéséhez, sőt, terményfölösleg kialakulásához vezetett, amelyet aztán nagyobb kormányzati és vallási intézmények fenntartására lehetett fordítani. Ugyancsak a vas használatával függ össze egy
- új harcmodor megjelenése, amelynek katonai szakértője a ksatrija, a harcos lett.[5]
Vallási háttér
Védikus bráhminok
a védikus irodalom legfontosabb célja az, hogy az embereket felvilágosítsa az önmegvalósításról, valamint az anyagi kötöttségektől és szenvedésektől való megszabadulás (móksa) tudományáról. A Védák azt tanítják, hogy az anyagi test és ez a világ csupán átmeneti, míg a lélek örök, s eredeti otthona a lelki világ, ahová meg kell próbálnia visszatérni. Ennek útja Isten szolgálata. A Védákat örökkévaló szentírásoknak tekintik, amelyek magától a Legfelsőbbtől származnak. Száraz anyagi logikával vagy tapasztalati úton nem lehet megérteni ezeknek az írásoknak a mondanivalóját. Úgy tartják, hogy a közönséges, materialista gondolkodású emberek számára mindez felfoghatatlan. A Védák tudását teljesnek és csalhatatlannak tekintik, amely megértésének hiteles módja az, ha valaki megfelelő, autentikus forrásból, egy lelki tanítómestertől hallja azt.
Védikus irodalom
1) A Védák a hinduizmus szentírásai. Nyelvük a szanszkrit, a világ egyik legősibb nyelve.
- A Rig Védában Indrát (a Mennyek Királyát), Szúrját (a Napistent) és Agnit (a tűz félistenét) dicsőítő himnuszokat találhatunk.
- A Jadzsur Véda néhány vallásos szertartás szabályait magyarázza el, s leírja a védikus áldozatok végzésének, valamint az áldozati helyek és az oltárok készítésének módját.
- A himnuszokat tartalmazó Száma Véda főleg a zene és az éneklés tudományával foglalkozik (száma = dallam), s olyan istenségekhez intéz imákat, mint Indra, Agni és Szóma, a hold félistene.
- Az Atharva Véda, leginkább az áldozatok során használatos mantrákat tartalmazza, s ezenkívül az orvostudományról, bizonyos varázslatokról és a felszabadulásról is ír.[6]
2) Upanisádok („odaülni valaki közelébe”) = Védánta („a Védák vége”): titkos tanok, amelyeket csak egy tanítvány kaphatott meg a mestertől. Közvetlenül Buddha előtt keletkeztek. „Nem érvelik, hanem kinyilatkoztatják, nem rendszerezik, hanem megéneklik a valóságot, helyesebben azt, amit a költészet, a mágia és a bölcselet még egybemosódó ősi korában az ember valóságnak hitt és akként valósított meg.”[7]
3) Mahábhárata = „Bharata nagy nemzetségének harca”, nyolcszor hosszabb, mint az Íliász és az Odüsszeia együttvéve. Alaptörténete egy gigantikus testvérháború, mely köré számtalan monda és elbeszélésfüzér társul.
Bhagavad gítá: = „A Magasztos éneke”. A Mahábhárata egyik fejezete. Egyfajta szentírásként tekintenek rá a hívők, mivel ebben meséli el Krisna a vallás lényegét, az élet értelmét, és feltárja a világmindenség legfőbb törvényét (dharma). Szereplői esendő emberek, akik ugyanúgy ezeknek a törvényeknek vannak kitéve, mint a műben szereplő istenek, és akik megpróbálnak eleget tenni a hindu vallás előírásainak.
4) Rámájana = „Ráma utazása”. Ráma feleségét, Szítát elrabolta a Lanka (Srí Lanka) démonkirálya, Ravana. A hős szövetségeseivel felesége keresésére indul, majd egy végső összecsapás során kiszabadítja. Az eposz az emberi létezés erkölcsi tanításait vizsgálja, és megvilágítja a dharma fogalmát. A történet erősen szimbolikus-allegorikus.
A nagy társadalmi felfordulások következtében megjelent egy új vallásgyakorló réteg, amely elvetette a dogmatikussá merevedett hitéletet, a bráhminok régebbi hagyományait, és kétségbe vonta örökletes előjogaikat a Védák kizárólagos ismeretére.
Parivrádzsakák: nem tudtak megbékélni a társadalmi szerkezet megmerevedésével és a vallás ritualizmusával, ezért elhagyták otthonukat, hogy szellemi szabadságot keresve vándoroljanak a világban. Szellemi útkeresése kezdetén maga a Buddha is ilyen vándor lett, hogy a szabadságot meglelje.[8]
Dzsainák: tanításaik sokban hasonlítanak a buddhista tanokra, pl. nemártás, igazmondás, lopás tilalma, önmegtartóztatás és birtoklás nélküliség. A dzsaina nirvána szerint a lélek a dzsinák egébe jut, ahol visszanyeri eredeti szellemi természetét. Nagy hangsúlyt fektetnek az aszketizmusra, és teljesen mezítelenül éltek.[9]
Ádzsívikák: deterministák, szerintük a karma tana csupán tévedés, nincs szabad akarat. Metafizikájukban létezett egy atomelmélet, amely hasonlít a hindu vaisésika iskola elméletéhez, amely szerint minden atomokból épül fel, és a minőségek az atomok kapcsolódásaiból erednek, de az atomok kapcsolódása és természetét előre meghatározták a kozmikus erők. Bár ateisták voltak, és elutasították a Védák autoritását, azonban úgy tartották, hogy minden élőlény egy átman = „lélek”.
Lókájaták: materialisták, akik meglehetősen hedonista felfogást vallottak, tagadva mindenfajta ok-okozati összefüggést, azt állítva, hogy az ember úgy cselekedhet, ahogyan a kedve tartja.
Amarávikkhépikák: szkeptikusok, akiket tekergőző angolnáknak csúfolták, mert nem vallottak, de nem is tagadtak semmiféle hitet vagy meggyőződést.[10]
Buddha élete
Források Buddha életéről
- Buddhavamsza (”Buddhák krónikája”) (i. e. 2. század): a Szutta Pitaka utolsó részének, a Khuddaka-nikájának az egyik könyve. Buddha és őt megelőző 24 korábbi buddha életéről szól. Ez utóbbiak megjövendölték, hogy Gautama el fogja érni a buddhaság szintjét.
- Asvaghósa ( sz. eleje, Kaniska udvara[11]): Buddhacsaritá. Epikus költemény Buddha élettörténetéről.[12]
- Mahávasztu ("Nagy esemény" vagy "Nagy történet") (4. század) a korai buddhizmushoz tartozó lokottaraváda iskola szövege. Buddha és más bódhiszattva korábbi életeit meséli el.
- Buddhagósza[13] (5.sz): Viszuddhimagga[14] („A megtisztulás ösvénye”): Buddha megszabaduláshoz vezető ösvényének théraváda értelmezése.
- Dzsátakák: Buddha korábbi születéstörténeteit mesélik el, amikor még bódhiszattvaként élt. Ezek közül a legkorábbi történetek a legősibb fennmaradt buddhista szövegek közé tartoznak. A Mahápadána-szutta és az Acsarijabhuta-szutta a Buddha születésével kapcsolatos csodákat mesélik el.
Életrajzi adatok
Sákja nemzetség Születése: Kapilavasztu, Lumbini liget
Gautama családnév Megvilágosodása: Bódh-Gajá
Sziddhárta személynév Első beszéde: Váránaszi = Benáresz
Sákjamuni = Sákják bölcse Halála: Kusinagar
Bhagavá = Magasztos Apja: Szuddhódana
Tathágata = Beérkezett Anyja: Májádévi
Szánkhja mestere: Álára Káláma Nevelőanyja: Padzsápatí
Jóga mestere: Udraka Rámaputra Felesége: Jasódhará
Fia: Ráhula[15]
Élettörténete
A sákják királyának fia volt, így rendkívüli fényűzésben és gazdagságban volt része. Atyja mindent megtett azért, hogy fiát a trónöröklésre és az uralkodásra rávegye. Sziddhártha a legendák szerint a három kikocsizása alkalmával találkozott a szenvedés három legmegrendítőbb formájával: az öregséggel, a betegséggel és a halállal. Szembesülnie kellett azzal a ténnyel, hogy egyszer rá is ez a sors vár. Negyedik kikocsizása alkalmával találkozott egy aszkétával, aki megbékélt az öregség, a betegség és a halál gondolatával.
Sziddhártha, gyermekének születése dacára, elhagyta a palotát, lenyírta haját, és ruháját egy aszkéta rongyaira cserélte. Harmincas évei elején járt ekkor. Szánkhját, majd jógát tanult, de belátta, hogy mestereitől tanult módszer nem hozza el a teljes megszabadulást. Elhagyta tanítóit, és a legszélsőségesebb önsanyargatással kísérletezett. Gyötörte testét abban a reményben, hogy így minden vágyat kiölhet magából. Ereje már csaknem elhagyta, amikor ráeszmélt, hogy a szélsőségek nem vezetnek sehová.
35 éves korában egy éjjel Benáresz közelében az iszipatanai Vadasparkban felidézte egyik ifjúkori élményét, amikor mindenfajta megerőltetés nélkül elérte a meditatív elmélyülést. Egy fügefa tövében elmélkedve ráébredt a dolgok mibenlétére (jatháb hutam), elérte a várva várt megvilágosodást. Felismerte előbb a maga számtalan újraszületéseit, korábbi létformáit, éjféltájban pedig meglátta valamennyi élőlény születéseit és vándorlásait az egeken, a földön és a poklokon keresztül. Végül hajnaltájban felismerte a „Négy Nemes Igazságot” és a megvilágosodáshoz vezető utat, a "Nemes Nyolcrétű Ösvényt".
A megvilágosodását követő néhány hetet a bódhifa közelében töltötte el (Bódh Gajá). Kétely ébredt benne, hogy vajon érdemes-e másokkal is közölnie felismerését, de ekkor egy főistenség rávette, hogy próbálja meg, legalább azok érdekében, akik megértenék a tanítását. Elsőként az 5 aszkétatársa lett a tanítványa. Aztán tanításait egyre többen elfogadták. Az első hatvan tanítványát széjjelküldte, hogy menjen ki-ki a maga útján, és tanítsa ugyanezt a felismerést, a dolgok mibenlétét, sok ember hasznára.
A Buddha ezután még negyvenöt éven keresztül tanított. Követőinek közössége, a Szangha gyors ütemben gyarapodott. Annak ellenére, hogy nyilvánvalóan a magányos életet kedvelte, a szútrák tanúsága szerint rengeteg időt töltött el olyan városokban, mint Rádzsagriha, Vészáli, és Srávaszti, mert ezeken a helyeken nyílt lehetősége arra, hogy a legtöbb emberrel találkozzék. Életének utolsó húsz-huszonöt esős évszakát valószínűleg Srávasztiban, Kósala fővárosában töltötte. Ez a gazdag nagyváros két fontos kereskedelmi útvonal metszéspontján feküdt; itt adományozott a Buddhának és követőinek egy kies ligetet egy Anáthapindika nevű világi híve.
Tanítói működése 44-dik évében, 80 éves korában halt meg. Hamvait szétosztották, és mindegyik fölé sztúpát emeltek.[16] [17]
Buddha tanítványai
- Tapussa és Bhallika, a két ukkalai kereskedő, aki ételt vitt Buddhának, és menedéket vett a kettős menedékben, a Buddhában és a Dharmában, mert Szangha még nem létezett (a történet a Vinajában olvasható).
- Az öt aszkéta, ők az első igazi tanítványok, a Szangha kezdete: Kondajja, aki elsőként világosodott meg, Vappa, Bhaddiya, Mahanaman, Assaji.
- Jasza egy gazdag benáreszi ifjú, akit fájdalommal töltött el a világ szenvedése, ezért folyamodott a Buddhához, és be is lépett a Szanghába.[18]
- Jasza apja az első világi hívő.[19]
- Jasza anyja és volt felesége az első női világi hívők.[20]
- A 3 Kásjapa: tűzpapok voltak, nekik és tanítványaiknak mondta el a Buddha a „tűzbeszédet”. Mahákásjapa: Buddha halála után ő hívta össze az 1. zsinatot. Őt tartja a zen az 1. pátriárkájának, ő értette meg egyedül a „virágbeszédet”.
- Moggallána, Sáriputra, Sadzsaja tanítványok, vezeklő bráhmanák. Megfogadják egymásnak, hogy aki előbb eléri a megvilágosodást, az szól a másik kettőnek. Sáriputra találkozik Asszadzsival, az 5 aszkéta egyikével, aki újoncságára hivatkozva csak egy rövid mondatban foglalja össze a tant. Ám Sáriputrának ez is elég, elmondja Moggallánának, aki szintén megérti, így elhagyják tanítójukat, és menedéket vesznek. Sadzsaja vért hány dühében, de idővel ő is menedéket vesz.
- Ánanda (="hatalmas gyönyörűség") a Buddha unokatestvére, a legkedvesebb tanítvány, az első zsinaton ő mondta fel a tanítóbeszédeket.
- Szubhúti: ő értette meg először az ürességet.
- Upáli a Sákják borbélya, aki még gazdái előtt belépett a Szanghába, az 1. zsinaton ő mondta fel a Vinaját.
- Anáthapindika dúsgazdag kereskedő, a Dzsétavana-ligetet ajándékozza a Szanghának.
- Angulimála hírhedt rablógyilkos, aki áldozatainak ujjait láncként felfűzve viselte, a Buddha személyesen magához szólított szerzetese lett.
- Bimbiszára, Magadha tartomány királya, Buddha tanítványa, barátja és támogatója.
- Adzsátaszattu király, Bimbiszára fia és gyilkosa.
- Paszénadi: Kószala királya.
- Ráhula: Buddha fia.
- Szuddhódana: Buddha apja.
(A Vimalakirti nirdésa szútra[21] felsorolja a Buddha 10 legfőbb tanítványát: Ánanada, Maudgaljájana, Sáriputra, Mahákásjapa, Szubhúti, Púrna Majtrajani-putra, Kátjájana, Anuruddha, Upáli, Ráhula.[22])
Buddha kortársai
- Mahávíra, a ma is élő dzsaina felekezet alapítója.
- Makkhaliputta, az ádzsívikák alapítója, tagadta az emberi akarat szabadságát.
- Lao-ce, kínai filozófus, irányzatalapító, a Tao megalkotója. Legfőbb műve a Tao Te king, az Út és Erény Könyve. Tanítása az üres út, tőle származik a Jin-Jang és a Wei-Wu-Wei is.
- Konfuciusz, kínai filozófus, irányzatalapító volt. Az írástudók iskolájának, a konfuciánus alapítója, Lao-ce tisztelője.
- Püthagorasz, a görög filozófus és matematikus, a filozófiai iskola megteremtője. „Minden dolog kulcsa a számokban rejtezik”.
A Szangha megalapítása
A Buddha tanítványainak szellemi közössége eredetileg vándorló rend volt: otthontalan vándorok, parivrádzsakák laza szervezete. Nem volt állandó lakóhelyük, csak az esős évszak idején maradtak együtt. Időről időre találkoztak, hogy megújítsák elkötelezettségüket, és felelevenítsék közös életelveiket.
A Szangha-tagok többsége bráhmana és ksatrija származású volt, ámbár a tagság bárki számára nyitott volt. A Buddha határozottan tagadta az emberek társadalmi különbségének szellemi érvényét, azt állította, hogy a valódi kiválóság a bölcsességben és az erkölcsös magatartásban, nem pedig a születésben található. Sok világi követőt is maga köré vonzott, akik nem választották az otthontalan életet.
Amíg a Buddha élt, a Szangha egységét az biztosította, hogy minden tanítvány közvetlenül benne látta az oltalmat. Halála után azok a közös szertartások (upószatha) tartották össze a közösséget, amelyeken a szerzetesek felsorolták a szabályokat, és megvallották egymásnak vétségeiket. A Szangha tagja az lehetett, aki oltalomért folyamodott a Három Ékkőhöz, és ezzel elkötelezte magát a Buddha tanításának gyakorlása mellett.[23]
A Buddha nőket is felvett a Szanghába, az első bikkhuni saját nevelőanyja, Mahápadzsápatí lett. Létrejött a női Szangha[24], melynek tagja volt többek között Khémá, Bimbiszára özvegye, Szundarí és Szukká, jómódú polgárok leányai, Ambapálí és Vimalá, híres és gazdag kurtizánok, Punná, Anáthapindika házi rabnőjének lánya, Viszákhá, ő építtette a Szanghának a Pubbáráma nevű női kolostort, majd egész életén át köpönyeggel, élelemmel és orvossággal látta el a rendet.
A Buddha azt kívánta, hogy távozása után ne lépjen senki a helyébe, ne legyen a Szanghának vezetője. „A Tan és a Fegyelem, melyet megtanítottam és megérttettem veletek, lesz a Mesteretek.”[25]
Nézetek arról, mikor is élt Buddha
A kérdés egyelőre eldöntetlen, máig nem alakult ki egységes vélemény. Alapvetően kétféle álláspont létezik.
- A „hosszú kronológia”, amely Buddha életét a Páli Kánon alapján, valamint Mahávíra és Asóka adatolásának figyelembevételével i. e. 563-483 közé teszi. A théraváda országokban a Buddha végső nirvánába térésének 2500. évfordulóját 1956-ban ünnepelték meg.
- A „rövid kronológia” a szanszkrit nyelvű krónikák és források alapján időben hozzánk mintegy 100-120 évvel közelebbinek jelölik.[26]
Buddha fontosabb beszédei
- „Nulladik” beszédét Upakának, egy meztelen remetének mondta el, sikertelenül. Ezt követően Álára Kálámának, ill. Udraka Rámaputrának akarta elmondani azt, amire ráébredt, de ők akkor már nem éltek.[27]
- A Tan kerekét forgásba hozó tanítóbeszéd (Dhammacsakkappavattana szutta).[28] [29] [30] („Benáreszi beszéd”). Első beszéde, melyet az 5 korábbi társának tartott Váránasziban, az Őzek ligeténél. A középutat, a Négy Nemes Igazságot és a Nemes Nyolcrétű Ösvényt tartalmazta. A végletek kerülése: elveszni az örömök élvezetében, ez hitvány, alantas és romláshoz vezet. Elveszni az önsanyargatásban: ez szenvedésteli és romlásba visz.
A Szenvedés Nemes Igazsága: születés, betegség, öregség, halál, nem kedvessel együtt lenni, kedvestől elválasztva lenni, vágyottat el nem érni. Szenvedés ragaszkodni a lét öt halmazához: (5 szkandha) – forma, érzés, érzékelés, akarat és tudatosság.
Szenvedés Okának Nemes Igazsága – a 3 létszomj: gyönyör (káma tanhá), létesülés (bhava tanhá), elmúlás (vibhava tanhá).
Szenvedés Megszüntetésének Nemes Igazsága: a létszomjnak a teljes vágytalansággal való kioltása, feladása, eltávolítása.
Szenvedés Megszüntetéséhez Vezető Út – a Nemes Nyolcrétű Ösvény: A fentiek következtében a megoldás, a középúton haladás, mely belátáshoz, felismeréshez, megnyugváshoz, bölcsességhez, megvilágosodáshoz, végül ellobbanáshoz vezet: a helyes szemlélet, elhatározás, beszéd, cselekedet, életvitel, törekvés, jelenlét és elmélyedés. - Az éberség megalapozásáról szóló tanítóbeszéd (Szatipatthána szutta).[31] [32]
- A test szemlélése (légzés, testhelyzet, test, elemek, temetői szemlélődés)
- Az érzések szemlélése (kellemes, kellemetlen, semleges)
- A tudat szemlélése
- A tudattartalmak szemlélete (5 akadály, 5 szkandha, 6-6 érzékelési alap, a megvilágosodás 7 tényezője, a Négy Nemes Igazság)
- A nem-én ismertetőjegyeiről szóló tanítóbeszéd (Anattalakkhana szutta). Az öt korábbi társának, az Őzek ligeténél tartotta. A test, érzés, észlelés, késztetés, tudatosság nem írható le az enyém fogalmával.[33]
- A Tűzbeszéd (Ádittaparijája szutta).[34] [35] A 3 Kasjapának és tanítványaiknak tartotta Gajá város melletti Gajászisza hegynél a szenvedélyek kiolthatatlan lobogásáról. A világ és az ember léte nem más, mint folyamatos égés, pusztító és önpusztító lángolás, mely biztosítja a jelen életfeltételeit, egyben fel is emészti mind az életet, mind annak feltételeit, mind a világot.[36]
- Az igazságok vizsgálata (Szaccsavibhanga szutta). A Négy Nemes Igazság, valamint Nemes Nyolcrétű Ösvény definíciója. Fontos, hogy hangsúlyozza, szenvedés ragaszkodni a lét 5 halmazához.[37]
- A helyes szemlélet (Szammáditthi szutta). A Függő Keletkezés elvének, az alaptanítások 3. elemének kifejtése a Négy Nemes Igazság tanából, vagyis, hogy milyen a káros tudat-tartalmakba zárt, determinált létezés.[38]
- A függő keletkezés elemzéséről szóló tanítóbeszéd (Paticcsa Szamutpáda Vibhanga szutta). Szávathiban tartott beszéd, melyben felsorolja a Függő Keletkezés 12 elemét, majd visszafelé egyenként értelmezi, elemzi azokat.[39]
- A végső ellobbanásról szóló tanítóbeszéd (Maháparinibbána szutta). Vészáliban Csunda fémműves mester valószínűleg mérges vaddisznógombát adott Buddhának, 3 hónap múlva, 80 évesen halt meg Kusinagarában. „– Szerzetesek, még egyszer figyelmeztetlek: a létező dolgok elmúlók; ernyedetlenül törekedjetek! Ezek voltak a Beérkezett utolsó szavai.”[40] [41]
Felhasznált irodalom
- Skilton, Andrew 1997: A buddhizmus rövid története (ford. Agócs Tamás). Gyula: Dürer Nyomda
- Vekerdi József 1989: Buddha beszédei. Budapest: Helikon Kiadó
- Harris, Ian 2010: A buddhizmus képes enciklopédiája (Bódogh-Szabó László ford.). Budapest: Kossuth Kiadó
- Upanisadok (ford. Tenigl-Takács László). Budapest: A Tan Kapuja Buddhista Főiskola
- Porosz Tibor 2007: A buddhizmus lexikona. Budapest: A Tan Kapuja Buddhista Főiskola
- Ráhula, Valpola 2014: A Buddha tanítása (ford. Tóth Zsuzsanna). Budapest: A Tan Kapuja
- Dógen Zen mester magyarul elérhető írásai. Összegyűjtötte: Végh József
- Thera, Nyanaponika 1994 (ford. Pressing Lajos): A buddhista meditáció szíve. Budapest Press
Internet
- A fedőlap képe:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Bodh-Gaja#/media/File:Great_Buddha_Statue,_Bodh_Gaya.jpg - Védák:
https://terebess.hu/keletkultinfo/lexikon/veda.html - Indus-völgyi civilizáció:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Indus-v%C3%B6lgyi_civiliz%C3%A1ci%C3%B3 - Asvaghósa (89. oldal):
https://terebess.hu/zen/dogen/Dogen-magyar.pdf - Asvaghósa: Buddha élete (Buddhacsaritá):
https://terebess.hu/keletkultinfo/asvaghosa.html - Buddhagósza:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Buddhag%C3%B3sza - Viszuddhimagga:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Viszuddhimagga - Vimalakirti nirdésa szútra:
https://terebess.hu/zen/mesterek/Vimalakirti-Nirdesa-Sutra.html - Gautama Buddha 10 legfőbb tanítványa:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Gautama_Buddha_t%C3%ADz_legf%C5%91bb_tan%C3%ADtv%C3%A1nya - A benáreszi beszéd páliul:
https://suttacentral.net/pi/sn56.11 - Tűzbeszéd:
http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Samyutta-35-28-vj - Szatipatthána szútra:
http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Digha-22-pl - Az igazságok vizsgálata:
http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Majjhima-141-fr - A helyes szemlélet:
http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Majjhima-9-an - A függő keletkezés elemzése:
http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Samyutta-12-2-fr
[1] Skilton 13.
[2] https://hu.wikipedia.org/wiki/Indus-v%C3%B6lgyi_civiliz%C3%A1ci%C3%B3
[3] Harris 13.
[4] Skilton 16.
[5] Skilton 15.
[6] https://terebess.hu/keletkultinfo/lexikon/veda.html
[7] Tenigl-Takács 4.
[8] Skilton 16.
[9] Harris 13.
[10] Skilton 17.
[11] https://terebess.hu/zen/dogen/Dogen-magyar.pdf
[12] https://terebess.hu/keletkultinfo/asvaghosa.html
[13] https://hu.wikipedia.org/wiki/Buddhag%C3%B3sza
[14] https://hu.wikipedia.org/wiki/Viszuddhimagga
[15] Harris 31.
[16] Harris 14-28.
[17] Skilton 18-22.
[18] Vekerdi 24.
[19] Vekerdi 25.
[20] Vekerdi 26.
[21] https://terebess.hu/zen/mesterek/Vimalakirti-Nirdesa-Sutra.html
[22] https://hu.wikipedia.org/wiki/Gautama_Buddha_t%C3%ADz_legf%C5%91bb_tan%C3%ADtv%C3%A1nya
[23] Skilton 34-37.
[24] Harris 70.
[25] Valpola Ráhula 207.
[26] Porosz szótár 91.
[27] Vekerdi 22.
[28] Vekerdi 45.
[29] Valpola Ráhula 143.
[30] https://suttacentral.net/pi/sn56.11
[31] Valpola Ráhula 181.
[32] http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Digha-22-pl
[33] Valpola Ráhula 149.
[34] Vekerdi 46.
[35] Valpola Ráhula 153.
[36] http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Samyutta-35-28-vj
[37] http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Majjhima-141-fr
[38] http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Majjhima-9-an
[39] http://a-buddha-ujja.hu/Szutta/Samyutta-12-2-fr
[40] Vekerdi 32.
[41] Valpola Ráhula 207.